Tarina alkaa vuodesta 2014, jolloin vedin ensimmäisen kiihdysprojektin LedStore.fi nimiselle verkkokaupalle. LedStore myi jo silloin laadukkaita ja kilpailukykyisiä led-valaisimia. Vuonna 2010 aloittanut LedStore oli ensimmäisiä ledien myyntiin erikoistuneita verkkokauppoja Suomessa.

Vuoteen 2014 mennessä kilpailu led-markkinoilla oli kiristynyt äärimmilleen. Halpoja ja usein heikkolaatuisia led-valaisimia sai jokaisesta hyvin varustellusta marketista ja ledien myyntiin erikoistuneita verkkokauppoja oli useita kymmeniä.

LedStoren myynti yski, vaikka korkealaatuisten valaisimien hinnat olivat edullisempia kuin useimmilla kilpailijoilla. Näin sattumalta LedStoren avunhuudon, jossa LedStore etsi uutta työntekijää. Tuon ilmoituksen innoittamana vierailin ensimmäistä kertaa LedStoren verkkokaupassa.

Tein heti perusteellisen analyysin verkkokaupan ongelmista. Tämän jälkeen otin yhteyttä LedStoreen ja pääsin tapaamaan LedStoren omistajaa Janne Halttua. Hän oli hyvin tietoinen verkkokaupan kehitystarpeesta ja kertoikin aikovansa palkata insinöörin kehittämään verkkokauppaa.

Sanoin heti suoraan, että tekniset ongelmien ratkaisu ei riitä. Verkkokaupasta on tehtävä myyvempi. Lopulta napputtelin 20-sivuisen markkinointisuunnitelman, joka sisälsi todella villejä ideoita, mutta myös asiaa. Sain paikan ja pääsin vetämään ensimmäistä verkkokaupan kiihdytysprojektia.

Sain melko vapaat kädet muokata verkkokaupan markkinointia, ulkoasua ja käytäntöjä. Uusin heti toimitusehdot, tietosuojaselosteen, tärkeimmät myyntitekstit ja etusivun.

Tulokset alkoivat näkymään välittömästi. Myynti kasvoi heti ensimmäisen kuukauden aikana uuteen ennätykseen, ja sama toistui seuraavina kuukausina. Kasvuprosentit olivat parhaimmillaan hurjan suuria yli 100 prosenttia.

Eikä myynnin kasvua selitä alennusmyynnit. Itse asiassa alennusten antaminen lopetettiin kokonaan aloitettuani. Myynnin lisäksi siis myös katteet kasvoivat.

Projekti oli kaikilla mittareilla menestys, vaikka enää en tekisi kaikkea samalla tavalla. Kaikki ideat eivät toimineet käytännössä niin hyvin kuin teoriassa. Toisinaan käytännön toteutus olisi voinut olla parempi. Tärkeintä oli kuitenkin, että myynti lähti vetämään. Verkkokauppa on ikuisuusprojekti, jossa riittää aina kehitettävää. Se ei ole koskaan valmis.

Tuon ensimmäisen verkkokaupan kiihdytysprojektin jälkeen olen kerännyt lisää oppia ja kokemusta yli viiden vuoden ajan. Led-valojen lisäksi olen päätynyt myymään mitä erilaisempia tuotteita verkossa, työskennellyt lakiasiaintoimistossa, toiminut kouluttajana, suorittanut oikeustieteen maisterin tutkinnon ja opiskellut taloustiedettä.

Halu tehdä kovia tuloksia on säilynyt kaikki nämä vuodet. Siksi päädyin tekemään paluun verkkokaupan kiihdytysprojektien pariin vuoden 2020 alussa. Pystyn palvelemaan asiakkaitani nyt paremmin myös oikeudellisissa kysymyksissä, joita verkkokaupan pyörittämisessä tulee usein vastaan.

Erikoistumisalani on verkkokauppaoikeus, jolla ei ole Suomessa pahemmin kilpailua. Verkkokauppaoikeus koostuu tietysti oikeudenaloista, joiden osaajia Suomesta löytyy paljon. En keskity kuitenkaan vain ratkaisemaan yksittäisiä oikeudellisia ongelmia, vaan tukemaan verkkokaupan kehitystä kokonaisvaltaisesti.

Ja näin verkkokauppaoikeuteen erikoistunut Lekantti Oy sai alkunsa.

Niko Puranen

Lekantti Oy:n perustaja